Broar vid Duvedal

Jonny Törngren har tidigare lagt ute en bild på Fb-sidan "Bara gamla Motalabilder" där man ser en hög träbro över Strömmen. På bron ser man två järnvägsvagnar och några personer. Det var en tillfällig bro som man byggde för att transportera material till kraftverksbygget på 1920-talet.Då fanns inte dagens Duvedalsbro. Det var lite krångligare att ta sig över Strömmen. Om ni går på upptäcktsfärd vid Duvedals bron kan ni se om ni hittar några spår efter Kvarnbacken. Dufvedahls gård låg mellan nuvarande Duvedalsbron och kanalen. Nere vid Strömmen hade gården en kvarn och ned till den ledde en väg. Där av namnet Kvarnbacken. Det fanns en mängd med kvarnar längs Strömmen innan kraftverksbygget gjorde så att Strömmen dämdes upp. Vid kvarnen ledde en bro över Strömmen till andra sidan. På bilden ser man kvarnen på vänster sida av Strömmen liksom bron över Strömmen. Som ni ser så fanns det ytterligare broar och kvarnar i Strömmen. Ovanför kvarnen ser man ett mindre hus. Det är gamla tingshuset från 1732 som låg vid Gästis – ett nytt byggdes i början av 1900-talet. Det gamla flyttades till Långa raden. Först var det arbetarbostad för arbetare vid Frasers pappersbruk och senare blev det ölstuga. Bortom ölstugan ser man det hus i Långa Raden som låg närmast bron. Det finns inte längre. Där är idag en parkering. Husen i Långa Raden kallades för Etta, Tvåan, Trean osv. Huset på bilden var Elvan. Mellan Sexan och Sjuan låg ett mindre hus där man sålde mjölk. Det fick förstås heta Halv Sju. När kraftverket byggdes på 1920-talet så byggde man en tillfällig järnvägsbro över strömmen lite ovanför där dagens Duvedalsbro nu finns för att kunna köra grejor till bygget. På bilden ser man i vänsterkanten att man har börjat att bygga bron. 1930 stod den nuvarande Duvedalsbron klar.
Bild 1 – Kvarnen, gamla bron, ölstugan och "Elvan" som inte lägre finns.
Bild 2 – Dufvedahls gård. Karta från 1832.
Bild 3 – "Elvan" på Långa Raden.
Bild 4 – Gamla Duvedalsbron och den tillfälliga järnvägsbron.

Senare byggdes en Konsumbutik vid brofästen där vägen gått ned till Kvarnen. Butiken hette Kvarnbacken. Man kan fortfarande se spår av vägen där i slänten ned till Strömmen. På andra sidan Strömmen gick vägen upp från Strömmen. Gjorde en u-sväng och fortsatte upp där den nuvarande vägen går. Man kan fortfarande se stora stenblock i slänten som stöttade vägen upp till u-svängen. På en ritning över Motala Verkstad från 1922 ser man hur järnvägen går i en lång båge från Motala Verkstads station – bruna pilen – fram till kanalen och järnvägsbron över kanalen. På andra sidan kanalen fanns en vändskiva – gröna pilen – så att man kunde leda in vagnarna på rätt spår inne på verkstadsområdet. Ett spår gick rakt fram – röda pilen – och bort till kraftverksbygget. Man byggde en tillfällig järnvägsbro över strömmen. Kraftverket stod klart 1921.Nuvarande Duvedalsbron som stod klar 1930 är inritad med lila färg. Gamla Duvedalsbron som var en träbro gick nere vid vattnet – blå pil. För att komma ner till bron fick man åka på en väg i slänten på Verkstadssidan. "Kvarnbacken" som den kallades och som även Konsumaffären på Verkstadsvägen som senare kom att ligga där kallades. På andra sidan strömmen fanns en motsvarande väg i slänten.
Bild 5 – Kanalen, Motala Verkstad och Strömmen. I högerkant ser man Kraftverket, gamla Duvedalsbron och den tillfälliga järnvägsbron.
Bild 6 – Kvarnbacken ned till bron. Verkstadsvägen ovanför.
Bild 7 – Konsum Ringen kallad Kvarnbacken.
Bild 8 – Dagens Duvedalsbro fast en äldre bild.
Bild 9 – Karta över Motala Verkstad från 1922.