Dragfärjan och Treöresbron
Ett gammalt sprucket fotografi. När det är taget vet jag inte. Säkerligen vid lunchtid då arbetarna på Motala Verkstad hade bråttom hem för att få i sig lite mat. Många gick eller sprang över järnvägsbron som låg bortom Gamla Varvet som syns till vänster på bilden för att slippa vänta på en plats på dragfärjan som var överbelastad. Kanske är min farfar Mauritz "Västgöten" Gustafsson med på färjan när han skyndade hem till farmor Sigrid på Kvarngatan för att få lite i magen. Han arbetade på Maskinavdelningen där hyvlare, borrare, fräsare mm jobbade. Den syns till höger på bilden och farfar och övriga arbetare på Maskinavdelningen år 1910 syns på en annan bild. Vilket år fotografiet är taget vet jag inte. På taket till Maskinavdelningen till höger i bild står det AB LINDH. Så det måste vara under den perioden på AB Lindholmen var ägare till Verkstaden.
På en annan bild på dragfärjan ser man att det står MOTALA VERKSTAD på taket av maskinavdelningen. Bilden är från dragfärjans sista turer i maj 1940. Treöresbron togs i bruk i maj 1940 och då behövdes inte dragfärjan längre, så troligen är fotografiet taget under 30-talet. På ett flygfoto över Motala Verkstad från ca 1939 ser man att Treöresbron ännu ej finns. Den kom i maj 1940. Istället ser man dragfärjan på kanalen vid den ljusare delen av verkstaden där maskinavdelningen tidigare låg. I vänsterkant av bild ser man gamla varvet och gamla järnvägsbron. Dragfärjan över kanalen fanns redan på 1830-talet, men då gick den över kanalen vid slussporten in till torrdockan – vid det röda strecket.
Runt 1840 flyttades färjeläget till andra ändan av dockan vid Dockbyggningen – vid den röda pilen. Idag säger vi Mallboden Cafe & Vandrarhem. Den första färjkarlen anställdes 1843. Det var gratis att åka med färjan under alla år, men 1909 och några år framåt kostade det 1 öre på dagen och 5 öre på natten. Anställda vid Verkstaden åkte gratis. Efter några år slopades avgiften. I mitten 1930-talet infördes åter en avgift. Kom man från norra sidan kostade det 3-öre. Kom man från södra sidan var det gratis. Nattetid kostade det 10 öre från båda håll. Anställda åkte gratis. Är det dessa 3-ören som gav "Treöresbron" dess namn? "Treöresbron" vid Svarta gatan öppnades i maj 1940. Färjkarlarna blev nu istället brovakter. Jag minns från 50-talet och 60-talet att det var förbjudet att cykla över bron. Men om man kom från simhallen så satte man full fart på cykeln på Svarta gatan, sneglade åt höger för att se om brovakten satt i sin kur och for över. Brovakten kom då ut och vrålade att man inte fick cykla över bron. Kom man från andra hållet var det bara att kliva av cykeln och gå över. Stockarna under brofästena var fina fiskeplatser. Där satt vi ofta med våra metspön. Vid Hantverksmarknaden 2013 återuppstod dragfärjan vid det första färjeläget, fast med lite annat utseende än första färjans.