Slaggbacken

Det som de flesta tänker på när man säger Slaggbacken är nog området på andra sidan bron. Men det var först efter att bron byggts 1945 som man började tippa slagg där. Långt tidigare så tippade man slaggen ovanför där vi parkerar bilarna vid brofästet. Det växer än idag inga träd där man tippade slaggen. På kartan ser man hur den ursprungliga slaggtippen växt ut. Till slut blev den full och man byggde då Slaggbacksbron 1945 som då var en järnvägsbro. Man tippade slagg där på andra sidan bron fram till 1961.
Man körde slaggen med ett litet tåg från gjuteriet på Motala Verkstad längs Verkstadsvägen förbi husen på Raden. Slaggen var så het att det ibland tog eld i en husknut som tåg körde förbi. 
På gamla slaggbacken fanns stora nätinhägnade burar där Motala Verkstad brände allt sitt pappersavfall. Vissa dagar slängde man ut brev och då sprang ungarna dit från skolan på rasten och klättrade över för att ta vara på frimärkena. Där fanns även mängder med karbonpapper så regniga dagar kom ungarna tillbaka till skolan alldeles blåfärgade. På kartan ser man en stor anläggning – Statens Fiskodlingsanstalt. Man hade dammar nedanför slaggtippen där man odlat laxfiskar. Längs vägen ner till Borens Segelklubb låg en byggnad där man i stora bassänger kläckte fiskrom. Ynglen fick sedan växa till sig i dammarna vid Boren. Det blå huset som ligger som sista hus på Verkstadsvägen var kontor för verksamheten.